Friday, 28 June 2013

: : salam jumaat

: : sat ja masa berlalu . sedaq2 ja dah hari jumaat .
jumaat ? yeaahhh . sabtu ahad adalah cuti ! 
masa untuk aku bersiap2 pulang ke rumah . hehe .

haa , ni aku nak cerita sikit ni . pasai jumaat laa .
teringat plak zaman bebudak dulu .
tiap2 kali jumaat , siap2 la kita mandi awai nak p masjid .
habis ja sekolah , kompom ayah suh siap2 .
mandi , potong kuku , bersongkok bagainya laa .
sebab nya waktu dulu kalau p masjid mesti dengan ayah .

bila sampai masjid , duduk ja la sebelah ayah tu .
tapi aku ni nakal jugak masa kecik2 .
er . . senakal aku pun , time semayang jumaat aku tak wat bising .
main2 masa semayang tu biasa laa .
pijak kaki kawan laa , cuit pinggang laa , cubit tangan laa .
maklum la , bebudak lagi masa tu .

orang rukuk , kita duk pandang tempat lain . 
bila orang sujud , kita duk diri lagi . usha dulu depan belakang .
cari kawan ada kat mana time tu .
kadang2 sempat sembang dengan kawan kat depan sekali nuhh .
haihhh , tergelak kalau aku pikiaq balik . HAHA .

kalau ada budak2 bising ja , akan datang sorang pak cik kat kita .
dia akan pisahkan kita dengan kawan lain .
sorang kena duk depan sekali laa , kat hujung la .
tujuannya , tak nak bg budak2 bising dalam masjid .
cantik permainannya disitu . hehe .

haa . ni aku nak kaitkan plak dengan bebudak sekarang plak .
bukan la nak mengata apa dengan bebudak skg ni .
cuma aku rasa situasi zaman aku tu dah memang tak wujud lagi skg ni .
bebudak skg datang masjid time jumaat mcm tak taw apa tujuan dtg masjid tu .
punya la riuh rendah di buatnya . macam pasaq dibuatnya .
aku pun tak faham laa .

nak kata tak jumpa kawan seminggu , tiap2 hari jumpa .
kat rumah jumpa , sekolah pun jumpa .
time khutbah tengah baca , sah2 depa bersembang .
yg lagi teruk , time tengah semayang pun ada yg duk sembang kat belakang .
fuhh . dah kompom tak semayang nya tu .
dah la tak semayang , buat bising plak tuu . haihh .

aku pun tak mau la salahkan sesapa dalam hal ni .
salah cara didik ka , apa ka , aku pun tataw .
cuma aku harap , ada la satu tindakan untuk kawal benda2 mcm ni .
semua orang patut bertanggung jawab dalam benda ni .
kalau tak , habis la generasi akan datang .

NotaKakiMaki : kadang2 nmpk member pun sembang jugak . haihh .

7 comments:

nuha ahmad said...

ouh mcm tu rupanya suasana kat masjid time solat jumaat. baru tahu hihi

Teena Tna said...

Kelakar bila baca pengalaman orang..
Yg selalu sy alami ialah time solat terawih riuh ngn bunyik mercun, bising betul dibuatnya.

Aziz Safian said...

kurang didikan agama itulah puncanya mengapa budak-budak sekarang berbeza dgn bdk2 dlu.malah,mak bapak sekarang nih manjakan sangat anak2 dorg..heisshh..aku kadang2 sakit hati pon ade.huu

czueka zulaikha said...

bdk2 biasalah..cuma bdk2 zaman sekarang dah tak reti hormat, yang tua pun dah tak reti nak menegur..

apa pun pengalaman banyak mengajar kita :)

Mardeeya said...

nakal ek masa bebudak . hehe :D

aku & Fantasi said...

Yang tak faham orang yang datang tapi tak sembahyang..serupa macam duduk kat rumah je kan...Pelik...Haha

AiSyA LiEzA said...

tolonglah fhm adab2 di masjid@surau ^^ ekkekekke